Το μάθημα της Αντιναζιστικής Εκπαίδευσης | Katerini News | Ειδήσεις Κατερίνη

Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥΣχολικό εγχειρίδιο: Συνοπτική ιστορία του ρατσισμού και του αντισημιτισμούΛογοτεχνικό βιβλίο: Τζιοκόντα, του Νίκου Κοκάντζη

Κινηματογραφική ταινία: Η λίστα του Σίντλερ, του Στίβεν Σπίλμπεργκ

Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥΣχολικό εγχειρίδιο: Συνοπτική ιστορία του Ολοκαυτώματος και των στρατοπέδων συγκέντρωσηςΛογοτεχνικό βιβλίο: Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ

Κινηματογραφική ταινία: Ο πιανίστας, του Ρομάν Πολάνσκι

Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥΣχολικό εγχειρίδιο: Συνοπτική ιστορία του φασισμού και του ναζισμούΛογοτεχνικό βιβλίο: Τρόμος και αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ, του Μπέρτολτ Μπρεχτ

Κινηματογραφική ταινία: Το κύμα του Ντένις Γκάνσελ

Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥΣχολικό εγχειρίδιο: Ο φόβος του άλλου και ο φόβος του εαυτού: πώς γεννιέται ο ρατσισμός μέσα μας (από τον γηπεδικό κόσμο μέχρι τη μητροπολιτική βία)Λογοτεχνικό βιβλίο: Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος, του Πρίμο ΛέβιΚινηματογραφικές ταινίες:Από τη Νυρεμβέργη στη Νυρεμβέργη (ντοκιμαντέρ), Φρεντερίκ Ροσίφ

Η εκλογή της Σόφι, του Άλαν Πάκουλα

Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥΣχολικό εγχειρίδιο: Η πολιτική βία ως πυρήνας του φασισμούΛογοτεχνικό βιβλίο: Αυτοί που βούλιαξαν και αυτοί που σώθηκαν, του Πρίμο ΛέβιΚινηματογραφικές ταινίες:Νύχτα και καταχνιά (ντοκιμαντέρ) του Αλέν Ρενέ

Το μουσικό κουτί, του Κώστα Γαβρά

Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥΣχολικό εγχειρίδιο: Η ιστορική μνήμη, η μετα-ιστορική λήθη και το σύγχρονο πρόσωπο του ναζισμούΛογοτεχνικό βιβλίο: Μαουτχάουζεν, του Ιάκωβου ΚαμπανέλληΚινηματογραφικές ταινίες:Χίτλερ, Η αρχή του κακού, του Κρίστιαν ΝτουγκουάιΗ πτώση, του Όλιβερ Χιρσμπίγκελ

Μαθήματα αμερικάνικης ιστορίας, του Τόνι Κέι

Η δομή αυτή είναι, όπως είπα και προηγουμένως, ενδεικτική. Μπορεί κάποιος να προτείνει κάποια καλύτερη – ή και να τη βελτιώσει κατά πολύ. Αλλά το συγκεκριμένο μάθημα είναι εφικτό να ξεκινήσει να διδάσκεται στα Γυμνάσια και τα Λύκεια μέσα σε δύο μήνες. Τα συνοπτικά σχολικά εγχειρίδια των έξι τάξεων (60 με 80 σελίδες) μπορούν να γραφτούν από εθελοντές πανεπιστημιακούς και συγγραφείς μέσα σε έναν μήνα – φαντάζομαι πως όλοι τους θα λογαριάσουν τιμή να συμμετάσχουν εθελοντικά σε ένα τέτοιο πρόγραμμα. Κι είμαι βέβαιος πως οι εκδότες, οι μεταφραστές καθώς και οι κάτοχοι δικαιωμάτων των έργων αντιστοίχως, θα παραχωρήσουν δωρεάν τα δικαιώματα της χρήσης των λογοτεχνικών βιβλίων (επειδή γνωρίζω τους συγκεκριμένους ανθρώπους του χώρου του βιβλίου, δεν μπορώ να φανταστώ οτιδήποτε διαφορετικό). Στη διδασκαλία μέσα στην τάξη, καθηγητές τριών ειδικοτήτων (ιστορικός, φιλόλογος και καθηγητής αγωγής πολίτη) θα αλληλοσυμπληρωθούν. Στην πρώτη εφαρμογή πιθανώς κάτι να μη λειτουργήσει στην εντέλεια και να χρειαστεί να γίνουν συμπληρωματικές προσθήκες. Αλλά θα έχει γίνει μια αρχή.

Η ιστορία της Δύσης διδάσκει πως κανένα ολοκληρωτικό μόρφωμα των τελευταίων διακοσίων χρόνων δεν μπόρεσε να σταθεί μέσα στον ιστορικό χρόνο, όση κτηνώδη ισχύ κι αν ανέπτυξε, όσο θάνατο κι αν σκόρπισε. Το παράδειγμα της ναζιστικής Γερμανίας των χρόνων 1933-1945 είναι χαρακτηριστικό: απέκτησε τεράστια ισχύ και, παρ’ όλα αυτά, κατέρρευσε σε μια μόλις δωδεκαετία, οδηγώντας τη χώρα που το γέννησε στην απόλυτη καταστροφή. Μετά την καταστροφή έρχεται ο καιρός του αναστοχασμού και των ερωτήσεων: «Πού ήμουν εγώ;», «Πού ήσουν εσύ;», «Τι κάναμε όταν…;».

Σήμερα, κι ενώ στην Ελλάδα ζούμε μια νέα ναζιστική έκρηξη, μαζί με τον καθένα από εμάς οι αρμόδιοι δημόσιοι λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας ας σκεφτούν διπλά και από τώρα για το τι θα απαντήσουν στο βέβαιο ερώτημα της επόμενης και της μεθεπόμενης γενιάς: «Πατέρα, παππού, μητέρα, γιαγιά, τι έκανες όταν…;».

Πηγή: www.protagon.gr