Το λιανεμπόριο σέρνει τον χορό της ανάπτυξης | Katerini News | Ειδήσεις Κατερίνη

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Α ν ένας κλάδος έχει υποστεί τις μεγαλύτερες φθορές εξαιτίας της κρίσης, αυτός σαφώς και είναι το λιανεμπόριο. Κουρασμένοι από τους απανωτούς φόρους αλλά και από την αβεβαιότητα της παραμονής ή όχι στο ευρώ, οι Ελληνες καταναλωτές από το πρώτο πράγμα που έκοψαν δαπάνες ήταν οι αγορές καταναλωτικών αγαθών. Σύντομα ο ρουχισμός, τα αξεσουάρ, τα τρόφιμα, τα ηλεκτρικά είδη και ό,τι άλλο σχετίζεται με αυτό που ονοματίζεται «κατανάλωση» πέρασαν σε δεύτερη μοίρα και ο Ελληνας κρύφτηκε στο καταναλωτικό του καβούκι. Να όμως που τα πράγματα αλλάζουν και η γενικότερη εικόνα αισιοδοξίας που έστω και τεχνητά οι πολιτικοί καλλιεργούν εν όψει της επικείμενης διπλής κάλπης φαίνεται να έχει αντανάκλαση και στα επενδυτικά σχέδια των δυνάμεων που έμειναν ζωντανές στο παιχνίδι.

Κάπως έτσι, όσοι κατάφεραν να περάσουν τον κάβο της κρίσης και να μείνουν στην αγορά όχι μόνο χαράζουν τακτικές επιβίωσης, αλλά ταυτόχρονα ετοιμάζονται για ένα επενδυτικό comeback που, όπως και να έχει, μας γεμίζει με αισιοδοξία. Είτε πρόκειται για το γνωστό «είμαι αισιόδοξος καθώς δεν φαίνεται να έχει καμιά χρησιμότητα να είμαι οτιδήποτε άλλο» που είχε πει ο Ουίνστον Τσόρτσιλ και το οποίο αντανακλά μια εξ ανάγκης αισιοδοξία, είτε για το «η διαρκής αισιοδοξία πολλαπλασιάζει τη δύναμη» του πρώην υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ και στρατιωτικού Κόλιν Πάουελ, οι αλυσίδες της αγοράς ακονίζουν τα επενδυτικά ξίφη τους, προετοιμαζόμενες προφανώς για καλύτερες ή τουλάχιστον διαφορετικές ημέρες.

Ταυτόχρονα, οι μεγάλες πολυεθνικές και ελληνικές δυνάμεις δείχνουν έτοιμες να αξιοποιήσουν τους χαμένους τζίρους των μικρών και μεσαίων εμπορικών καταστημάτων που εξαφανίστηκαν από το «κραχ» το οποίο βίωσε η αγορά για τόσα χρόνια και εν μέρει συνεχίζει να βιώνει. Γιατί, κακά τα ψέματα, αυτή η πρωτοφανής κρίση ήταν η θρυαλλίδα για την εξαφάνιση του μικρού έναντι του μεγάλου.
Το «business stories», λοιπόν, παρουσιάζει τις εταιρείες εκείνες που, ούσες πιο προετοιμασμένες από τις υπόλοιπες, δίνουν το έναυσμα για νέες επενδύσεις και οι οποίες θα κυριαρχήσουν στο λιανεμπόριο το επόμενο διάστημα. Είναι οι εταιρείες-survivors που πλέον περνάνε σε νέα, πιο δημιουργική και κερδοφόρα φάση.

Ο Γερμανός δείχνει χαρακτήρα

Ο Πάνος Γερμανός έχει αποδείξει πως στα δύσκολα είναι που κινείται και τοποθετείται. Οταν εντός του κρίσιμου φθινοπώρου του 2012 όλοι απέφευγαν ακόμη και να μιλήσουν για τοποθέτηση στην ελληνική αγορά, ο ίδιος προχωρούσε σε αύξηση κεφαλαίων κατά 120 εκατ. ευρώ. Το δείχνει όμως και τώρα, αφού μελετά την ανάπτυξη τουλάχιστον 10 νέων σημείων πώλησης για την πολύ επιτυχημένη του αλυσίδα Public, η οποία λογικά μέσα στους επόμενους μήνες από 40 καταστήματα θα ξεπεράσει τα 50. Στόχος της αναπτυξιακής αυτής προσπάθειας είναι να καλυφθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η επικράτεια, καθώς ήδη η Αττική έχει περί τα 15 καταστήματα. Βέβαια οι επενδύσεις του δεν περιορίζονται μόνο στο retail, όμως ξεκάθαρα από εκεί ξεκινούν και εκεί καταλήγουν.

Η Μαρινόπουλος θα κάνει και άλλα deals

Ο όμιλος Μαρινόπουλου υπό την ηγεσία του δραστήριου Ζερόμ Λουμπέρ ακολουθεί μια τακτική που σπάνια έχουμε δει. Αντί δηλαδή να κλειστεί στο καβούκι του, αντί να συρρικνωθεί καθώς ήδη είναι πολύ μεγάλος και ισχυρός, επέλεξε να εξαγοράσει το δίκτυο της Αρβανιτίδης, ενώ πληροφορίες μιλάνε και για νέα προσθήκη σημείων πώλησης. Μαγαζιά που αποσκοπούν στην περαιτέρω κυριαρχία της εταιρείας εντός της Βορείου Ελλάδος και ευρύτερα της περιφέρειας. Ταυτόχρονα, με τη στήριξη των Ελλήνων παραγωγών, η μεγαλύτερη λιανεμπορική αλυσίδα της χώρας αναμένεται να επενδύσει στην καπνική αγορά, στα καύσιμα, στο ψωμί, αλλά και στην ανάπτυξή της στα Βαλκάνια – απ’ όπου δρέπει καρπούς. Αυτή τη στιγμή ο όμιλος Μαρινόπουλου διατηρεί 920 καταστήματα σε όλη τη χώρα, όμως ο αριθμός τους θα αυξηθεί. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόσθεσε και άλλες τρεις συνεργασίες σε Σαντορίνη, Κρήτη και Αθήνα μέσω της Hondos Palace του Στέφανου Κωστούλα.

Ζερόμ Λουμπέρ

Νέες επενδύσεις με την αλυσίδα easy food stores ετοιμάζει και ο sir Στέλιος Χατζηιωάννου, ο οποίος δεν εγκαταλείπει στιγμή τις προσπάθειες για κάτι καινούριο. Αν και το concept βρίσκεται ακόμα σε πιλοτικό στάδιο με την παρουσίαση καταστημάτων στην περιοχή του Νότιου Λονδίνου, ο κ. Χατζηιωάννου σύντομα θα φέρει αυτή την προσπάθεια σε Ελλάδα και Κύπρο καθώς διαβλέπει μεγάλες ευκαιρίες για ανάπτυξη. Τα easy food stores θα είναι εναλλακτικά σούπερ μάρκετ όπου σε χαμηλές τιμές θα διανέμονται generics τρόφιμα.

Η Folli Follie θα φέρει νέο σήμα στην Ελλάδα

Είναι γνωστό πως ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος της Folli Follie δεν κάθεται στ’ αυγά του και κάθε τρεις και λίγο ανακοινώνει επενδύσεις – κυρίως εκτός Ελλάδος.

O Δημήτρης Κουτσολιούτσος

Πρόσφατα ανακοινώθηκε επένδυση στην Ισπανία, όπου το ελληνικό σήμα στα αξεσουάρ στοχεύει να δημιουργήσει μια ολόκληρη αλυσίδα από 100 καταστήματα. Παράλληλα, και στη Ρουμανία ο δαιμόνιος Ελληνας businessman έχει κινητοποιήσει τις δυνάμεις του μέσω της Elmec με τη δυνητική δημιουργία εμπορικού κέντρου. Πληροφορίες του «b.s.», πάντως, αναφέρονται σε νέο σήμα το οποίο  θα φέρει στη χώρα μας εντός του επόμενου διαστήματος και θα συζητηθεί, ενώ κάτι μεγάλο ετοιμάζεται παρέα με την κινεζική Fosun. Ας μην ξεχνάμε πως, παρά την κρίση, το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου Folli Follie διαμορφώθηκε για το 2013 στο ύψος των 15 εκατ. ευρώ, ενώ για το τρέχον έτος το ποσό αυτό θα παρουσιαστεί αυξημένο. Ο ελληνικός όμιλος αναμένεται και φέτος να συμπεριληφθεί στην πρώτη πεντάδα των κερδοφόρων επιχειρήσεων του Χρηματιστηρίου, αλλά και του λιανεμπορίου.

Ο Λαμπρόπουλος γίνεται Σαλονικιός

Να που η Attica θα γίνει… Σαλόνικα. Η γνωστή εταιρεία πολυκαταστημάτων ανοίγει φτερά και θα μεταφέρει τις δραστηριότητές της μέχρι το φθινόπωρο στην Τσιμισκή, στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιώντας το κτίριο της πρώην βορειοελλαδίτικης μεγάλης δύναμης, αυτής των πολυκαταστημάτων Φωκάς. Η Attica φιλοδοξεί μέσα από αυτή τη μεγάλη επένδυση να αυξήσει τους τζίρους της τουλάχιστον κατά 30% μέσα στα επόμενα χρόνια και να ταυτιστεί με το βορειοελλαδίτικο κοινό. Η εταιρεία, την οποία εκπροσωπεί ο Κώστας Λαμπρόπουλος, φιλοδοξεί να αποσβέσει σχεδόν άμεσα την επένδυσή της στη Θεσσαλονίκη, η οποία μάλιστα έρχεται πολύ κοντά μετά την αντίστοιχη επένδυση της σουηδικής Η&Μ στην πόλη, ακριβώς στην ίδια περιοχή, την Τσιμισκή. Ηδη η Η&Μ σπάει όλα τα ρεκόρ, με το νέο της μαγαζί στην πόλη να πραγματοποιεί αξιόλογες πωλήσεις. Κύκλοι της εταιρείας, εξάλλου, θεωρούν πως η στάση των καταναλωτών έχει αλλάξει σημαντικά, με αποτέλεσμα το 2014 και πολύ περισσότερο το 2015 να αναμένονται εμπορικά έτη πολύ διαφορετικά από τα χρόνια της κρίσης. Η Η&Μ θα ανοίξει επίσης καταστήματα στον Βόλο, αλλά και στη Γλυφάδα, επιβεβαιώνοντας τη διάθεσή της να μείνει στη χώρα και να επενδύσει δυναμικά.

Κώστας Λαμπρόπουλος

Στο Ηράκλειο της Κρήτης επένδυσε εξάλλου πρόσφατα η Κωτσόβολος, σε ένα πολυκατάστημα που ανεβάζει το σύνολο του δικτύου της στα 99 καταστήματα σε όλη την επικράτεια. H Jumbo με τη σειρά της και ο ιδιοκτήτης της Απόστολος Βακάκης έχουν προγραμματίσει για το 2014 τα εγκαίνια δύο νέων καταστημάτων, σε ένα γκρουπ που στοχεύει την επόμενη τριετία να κινηθεί πάνω από τα 70 μαγαζιά. Την ίδια ώρα, μεγάλη βρετανική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μαθαίνουμε ότι ετοιμάζεται να επενδύσει σε υποδομές στη χώρα μας μέσα στους επόμενους μήνες, ενώ και οι τρεις «μεγάλοι» της αγοράς κινητής θα κινηθούν επενδυτικά εντός των επόμενων μηνών, με μαγαζιά σε περιοχές όπου η παρουσία τους πάσχει.

Οι υπόλοιπες δυνάμεις

Εκτός αυτών, φυσικά, υπάρχουν και άλλες προσπάθειες, όπως η αλυσίδα Welcome Stοres, η οποία δημιουργήθηκε από 10 πρώην μετόχους της αλυσίδας Expert Hellas. Η Welcome Stores από 18 καταστήματα μέσα στην κρίση κατόρθωσε να αριθμεί 40, ενώ αναμένεται να υπάρξουν και άλλες εντάξεις επιχειρηματιών στο σχήμα.

Ταυτόχρονα, η ευρισκόμενη εδώ και πολλά χρόνια σε κρίση McDonald’s Hellas φαίνεται να περνάει σε νέα φάση επενδύσεων διά του σχήματος που διαχειρίζεται το σήμα της Premier Capital Hellas. Ετσι πρόσφατα η εταιρεία εγκαινίασε νέο «McDonald’s» στο εμπορικό κέντρο Smart Park, σηματοδοτώντας το πρώτο μαγαζί της που άνοιξε εδώ και πάρα πολύ καιρό. Νέα καταστήματα μελετά και η διαρκώς ανερχόμενη αλυσίδα Καυκάς, η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα σημαντική συμφωνία με τη Theben A.G. Η ΑΒ Βασιλόπουλος με τη σειρά της ανακοίνωσε επενδύσεις 73,5 εκατ. ευρώ μέσα στο τρέχον έτος, ενώ το 2013 εγκαινίασε 8 νέα καταστήματα και 9 franchise με 11 ανακαινίσεις. Στόχος για το 2014 είναι 22 καινούρια καταστήματα και 10 με τη μέθοδο της δικαιόχρησης.

Αλλά και η Lidl για το τρέχον έτος έχει πρόβλεψη 120 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις με νέο αποθηκευτικό χώρο στην Αττική και γωνιές bake-off,  ενώ η αλυσίδα Βερόπουλος θα επενδύσει στα πρατήρια βενζίνης και σύντομα θα ανοίξει νέα καταστήματα. Ακόμη, κατάστημα στην Κόρινθο μελετά η Σκλαβενίτης, ενώ θα υλοποιήσει και ευρύ πρόγραμμα ανακαινίσεων.

Επίσης, η αλυσίδα Metro θα επενδύσει 25 εκατ. ευρώ το τρέχον έτος με τη δημιουργία 9-10 νέων καταστημάτων. Ο Θόδωρος Βάρδας, τέλος, παρά το ευρύ πρόγραμμα περικοπών που υλοποίησε τα τελευταία χρόνια, για το 2014 φαίνεται να αλλάζει γραμμή πλεύσης και ετοιμάζει τη συμμετοχή του με κατάστημα στο νέο Sofia Ring Mall στην πρωτεύουσα της γειτονικής Βουλγαρίας.

Πηγή: www.newmoney.gr