Παράσταση «Νεφέλες» του Αριστοφάνη από θεατρική ομάδα του λυκείου Λιτοχώρου | Katerini News | Ειδήσεις Κατερίνη

Ως η καλύτερη θεατρική παράσταση που πέρασε από το 2ο διεθνές μαθητικό φεστιβάλ αρχαίου δράματος στην Αρχαία Μεσσήνη, χαρακτηρίστηκε η κωμωδία «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, που παρουσίασε θεατρική ομάδα του λυκείου Λιτοχώρου.

Η ίδια παράσταση ανέβηκε και στο αρχαίο θέατρο του Δίου ενώ υπάρχουν σκέψεις και για ανέβασμα αυτής της κωμωδίας σε κάποια από τις καλοκαιρινές πολιτιστικές εκδηλώσεις που γίνονται στον δήμο Δίου-Ολύμπου.

ΟΙ ΝΕΦΕΛΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Πρόκειται για μια αρχαία κωμωδία η οποία όμως σε μια εποχή όπως η σημερινή, είναι σαν να καταγράφει στιγμές από την Ελλάδα της κρίσης. Είναι μια κωμωδία που στις δύο, μέχρι στιγμής, παρουσίες της σκόρπισε πάρα πολλά χαμόγελα και έδωσε ποικίλα μηνύματα στους θεατές.

Η θεατρική παράσταση «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, διδάχθηκε στο λύκειο Λιτοχώρου στα πλαίσια μιας ερευνητικής εργασίας, στη συνέχεια όμως εντάχθηκε στο πολιτιστικό πρόγραμμα. Διδάχθηκε όλη τη χρονιά και αρχικά ανέβηκε στο αρχαίο θέατρο της Μεσσήνης και ακολούθως στο αρχαίο θέατρο του Δίου, όπου και την παρακολούθησαν μαθητές και μαθήτριες του σχολείου καθώς και εκπαιδευτικοί.

Στο 2ο διεθνές μαθητικό φεστιβάλ αρχαίου δράματος που έγινε στην Αρχαία Μεσσήνη, το οποίο κράτησε τέσσερις μέρες, συμμετείχαν 10 θεατρικά σχήματα από διάφορα σχολεία της χώρας, συμμετείχε όμως και ένα νεανικό σχήμα από Αγγλία (Academy of London, ακαδημία θεάτρου). Θεατές αυτού του φεστιβάλ, πέρα από τους συμμετέχοντες στα θεατρικά σχήματα, ήταν και μαθήτριες – μαθητές σχολείων της Πελοποννήσου.

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Σύμφωνα με ενημερωτικό έντυπο που ετοίμασε το λύκειο Λιτοχώρου, το οποίο και διανεμήθηκε, οι Νεφέλες του Αριστοφάνη είναι μια κωμωδία με πολλαπλά μηνύματα.

«Σ’ έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, ο αριστοφανικός λόγος αποτυπώνει την ανάγκη, ως έθνος, να αποκτήσουμε τη γέφυρα ανάμεσα στον νεωτερισμό και την παράδοση, συμφιλιώνοντας το παλιό με το καινούργιο.

Η παιδεία βαθαίνοντας τη σκέψη μας στην αλήθεια, τη δικαιοσύνη και την αρετή, μας δίνει το μέτρο για να βαδίσουμε με σταθερά βήματα δημιουργώντας νέα οράματα και προοπτικές.

Τελικά, με έναν εντυπωσιακό τρόπο και τόσους αιώνες μετά, ο Αριστοφάνης αναδεικνύει και πάλι τα ίδια προβλήματα, αλλά τούτη τη φορά δυστυχώς χωρίς να καταδικάζει άδικα κανέναν. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι θα μας ανυψώσει έστω και για λίγο πνευματικά και ηθικά», αναφέρει χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, το ενημερωτικό έντυπο του λυκείου Λιτοχώρου.

ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο Στρεψιάδης, ένας απαίδευτος αγρότης, πνιγμένος στα χρέη εξαιτίας της σπάταλης ζωής του γιου του, αποφασίζει να φοιτήσει στη σχολή του Σωκράτη για να μυηθεί στη μαιευτική του μέθοδο και να μπορέσει να αντιμετωπίσει τους δανειστές του στα δικαστήρια. Αποδεικνύεται όμως …ανεπίδεκτος μαθήσεως, και στη θέση του στέλνει το γιο του, μια απόφαση που θα στραφεί εναντίον του.

Ο Αριστοφάνης στις «Νεφέλες» σατιρίζει τη χωρίς ηθικούς φραγμούς διδασκαλία των σοφιστών και του Σωκράτη, που τον θεωρεί υπεύθυνο για τη διαφθορά των νέων της εποχής του. Παράλληλα όμως χτυπά την ευπιστία των σύγχρονών του και την προθυμία τους να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Ως κωμικός ποιητής, χωρίς να φιλοσοφεί και να εμβαθύνει, καταδικάζει άδικα τον Σωκράτη προσπαθώντας να αναδείξει τα προβλήματα της εποχής του και να βοηθήσει τους συμπολίτες του να ανυψωθούν πνευματικά και ηθικά και να απαλλαγούν από τους επιτήδειους που προωθούν την αθεΐα, την απειθαρχία, τον ατομικισμό και την περιφρόνηση στην παράδοση.

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ

Στρεψιάδης: Κυρίτση Ουρανία

Σωκράτης: Φουρκιώτης Αθανάσιος

Φειδιππίδης: Μαρνέλας Κωνσταντίνος

Άδικος Λόγος: Μαυρουδή Λυδία

Δίκαιος Λόγος: Νικοπούλου Ελένη

Υπηρέτης: Σκρέτας Κωνσταντίνος

Μαθητής 1: Κουντουριώτη Αντιγόνη

Μαθητής 2: Κάκαλος Νικόλαος

Μαθήτρια 2013: Καραηλιά Βασιλική

Πασίας: Βασίλας Δημήτριος

Χορός: Γκούντα Ευαγγελία, Βασίλας Δημήτριος, Κάκαλος Νικόλαος, Κουλιάνου Αναστασία, Κουντουριώτη Αντιγόνη, Μανουσιάκη Αθηνά, Μαρνέλας Κωνσταντίνος, Μαυρουδή Λυδία, Νίκα Μαρία, Νικοπούλου Ελένη, Σκρέτας Κωνσταντίνος, Τζέτζι Ειρήνη, Βάρκα Μυρσίνη, Καντζιούρης Αλέξανδρος και Πουρλιώτη Μαρία.

Σκηνοθεσία: Παπαϊωάννου Γεώργιος. Βοήθησαν οι μαθητές: Κυρίτση Ουρανία, Μαυρουδή Λυδία, Μαρνέλας Κωνσταντίνος και Νικοπούλου Ελένη.

Διδασκαλία αρχαίου δράματος – μελοποίηση χορικών: Παπαϊωάννου Γεώργιος.

Ερμηνευτική προσέγγιση του κειμένου: Καρατζίδου Παναγιώτα.

Διδασκαλία χορικών – τραγούδι: Αμπάδου Μελιτινή.

Μουσική επιμέλεια: Σάλτας Ιωάννης, Κυρίτσης Ελευθέριος.

Σκηνικά: Αγγέλης Αθανάσιος, Δημητρίου Γεώργιος, Μαυρουδής Μάριος.

Ενδυματολογία: Καραηλιά Βασιλική, Τζέτζι Ειρήνη.

Χορογραφία: Μανώλη Θωμαή, Κουντουριώτη Αντιγόνη.