Παράγοντες που επηρεάζουν το μεταβολισμό | Katerini News | Ειδήσεις Κατερίνη

Ηλικία: Η ηλικία παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στον μεταβολισμό, ο μεταβολισμός μειώνεται δραματικά από την στιγμή της γέννησης μέχρι τα γεράματα. Για τους ενήλικες υπολογίστε ότι ο μεταβολισμός  μειώνεται 3% ανά έτος.

  1. Φύλο: Το φύλο επίσης παίζει σημαντικό ρόλο. Oι άνδρες έχουν υψηλότερο μεταβολισμό από τις γυναίκες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνδρες έχουν κατά μέσο όρο περισσότερη μυϊκή μάζα από τις γυναίκες .
  2. Κλίμα: Οι άνθρωποι που ζουν σε θερμότερα κλίματα έχουν χαμηλότερο μεταβολισμό, γιατί όσοι ζουν σε ψυχρό κλίμα το σώμα απαιτεί περισσότερη ενέργεια για να κρατιέται ζεστό.
  3. Ύπνος: Κατά την διάρκεια του ύπνου το σώμα καταναλώνει λιγότερη ενέργεια. Άρα, άτομα που κοιμούνται περισσότερο έχουν χαμηλότερο μεταβολισμό.
  4. Μέγεθος: Οι πιο μεγαλόσωμοι έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις σε ενέργεια, γιατί το σώμα απαιτεί να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια για να διατηρούνται τα κύτταρα στη ζωή.
  5. Μυϊκή μάζα: Η μυϊκή μάζα καταναλώνει 6 φορές περισσότερη ενέργεια από το λίπος. Έτσι, αν θεωρήσουμε ότι το σώμα αποτελείται από λίπος και μύες, τότε όση περισσότερη η μυϊκή μάζα, τόσο μεγαλύτερος ο μεταβολισμός .
  6. Άσκηση: Όταν ασκήστε ο μεταβολισμός σας ανεβαίνει πάρα πολύ. Το σώμα μπορεί σε μία ώρα να κάψει όσα καίει σε 8 ώρες ύπνου. Αλλά, και μετά την άσκηση ο μεταβολισμός αυξάνεται περίπου 10-20% για 12 ώρες για την αποκατάσταση των μυών από την προσπάθεια. Άρα, αν κάψετε 500 θερμίδες για μία ώρα στο γυμναστήριο, υπολογίστε και άλλες περίπου 100 θερμίδες περισσότερες από αυτές που κάψατε για την αποκατάσταση των μυών.
  7. Ορμόνες: Οι ορμόνες παίζουν τεράστιο ρόλο στον μεταβολισμό και όποια γυναίκα έχει μπει στην εμμηνόπαυση μπορεί να το πιστοποιήσει! Πολλές ορμόνες παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά οι πιο γνωστές είναι οι ορμόνες του θυρεοειδή και οι ορμόνες του φύλου, δηλαδή τα οιστρογόνα, η προγεστερόνη και η τεστοστερόνη. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν οι ορμόνες υπολείπονται, αρμόζει ορμονική υποκατάσταση, όπως στην περίπτωση των ορμονών του θυρεοειδή, αν και στην περίπτωση των ορμονών του φύλου ταιριάζει περισσότερο η ορμονική εναρμόνιση που έχει λιγότερες παρενέργειες και ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες του κάθε ανθρώπου.
  8. Διεγερτικά: Ουσίες με διεγερτική δράση είναι ο καφές και η νικοτίνη. Η νικοτίνη είναι η διεγερτική ουσία του τσιγάρου και όσοι έχουν κόψει το κάπνισμα και έχουν πάρει κιλά (πολύ συχνό φαινόμενο), το έχουν καταλάβει αυτό. Αυτές οι ουσίες αυξάνουν τον μεταβολισμό για λίγη ώρα μετά την κατανάλωσή τους. Η διάρκεια της αύξησης του μεταβολισμού εξαρτάται από την ταχύτητα που μεταβολίζει ο οργανισμός την διεγερτική ουσία.
  9. Δίαιτες: Οι αυστηρές δίαιτες μειώνουν τον μεταβολισμό γιατί στερώντας από τον οργανισμό τροφή, ο οργανισμός «απαντάει» μειώνοντας τις απαιτήσεις του σε ενέργεια. Αυτός ο μηχανισμός που στο παρελθόν βοηθούσε όταν υπήρχε έλλειψη τροφής  για παράταση της επιβίωσης, σήμερα είναι ο σημαντικότερος λόγος που οι δίαιτες κάνουν κακό στο μεταβολισμό.

Πηγή: Διαδίκτυο